Ga door naar hoofdcontent

Norm

In 2035 worden signalen vaker herkend en opgevolgd. Ondervoeding wordt in 2035 regelmatig besproken in een interprofessioneel teamoverleg in de wijk.

Afbeelding 6
Afbeelding pexels-pixabay-40568

Huidige situatie

  • Ondervoeding wordt nog te weinig gesignaleerd.
  • Beschikbare tools en interventies, zoals Goed Gevoed Ouder Worden en de signaleringskaart (ontwikkeld en beheerd door het Kenniscentrum Ondervoeding) voor het sociaal domein, worden beperkt gebruikt.
  • Bij interprofessionele samenwerking zijn taken en rollen ten aanzien van signaleren van risicofactoren op ondervoeding en ondernemen van passende actie onvoldoende duidelijk.

Oorzaken van situatie

  • Sociaal domein en zorgdomein zijn onvoldoende met elkaar verbonden, waardoor signalen op ondervoeding verloren gaan.
  • Professionals voelen zich niet altijd toegerust om het gesprek over voeding te voeren met mensen met een lage sociaaleconomische positie (SEP), andere culturele achtergronden of handicap/aandoening.
Afbeelding pexels-matthiaszomer-339620
Afbeelding pexels-liene-ratniece-570596-1329510

Beoogde verandering

  • Professionals in de wijk (zorg en welzijn) zijn alert op risicofactoren voor ondervoeding en nemen bij signalering gericht en adequaat actie. Dit betreft wijkprofessionals in de eerstelijnszorg, het sociaal domein, binnen woonzorglocaties in de wijk of speciaal onderwijs.

Mogelijke oplossingsrichtingen

  • Ondervoeding een structureel en geïntegreerd onderwerp maken maken van het multidisciplinair overleg (MDO) en multidisciplinair netwerk overleg (MNO) in de wijk – hechte wijkverbanden.
  • Vergroten van kennis over risicofactoren en stimuleren van gebruik van signaleringskaarten binnen het sociaal domein.
  • Versterken van het handelingsvermogen van professionals om in gesprek te gaan met mensen met een lage SEP of andere achtergronden.
  • Helder maken van taken en rollen in het interprofessionele team bij het signaleren van risicofactoren op ondervoeding en ondernemen van passende actie.
  • Meer aandacht voor (risico op) ondervoeding binnen het onderwijs – initiële opleidingen.
  • Vergroten van kennis en bijscholen van wijkprofessionals.
Afbeelding pexels-tara-winstead-8850706